Medical Taping

De basis van het Medical Taping Concept werd in de jaren zeventig gelegd in Japan en Korea. Hier werden destijds tapemethodes ontwikkeld vanuit de gedachte dat beweging en spieractiviteit essentieel is om gezondheid te behouden of te herstellen.
De achtergrond gedachte is, dat spieren niet alleen nodig zijn voor beweging maar daarnaast ook bepalend zijn voor bijvoorbeeld de bloed- en lymfecirculatie en de lichaamstemperatuur. Als spieren niet goed functioneren, kan dat dus een scala van klachten en aandoeningen geven.
Voortbouwend op deze gedachte, werden er diverse elastische tapesoorten ontwikkeld die de spieren in hun functie konden ondersteunen, zonder daarbij de beweging te beperken. Door aangedane spieren op deze manier te behandelen, wordt het lichaamseigen herstel proces geactiveerd.

De gebruikte tape (CureTape) komt qua elasticiteit en gewicht overeen met de menselijke huid.
Er wordt dan ook gebruik gemaakt van de elasticiteit van de tape ten opzichte van de elasticiteit van de huid, waardoor de tape een soort ‘liftende werking’ heeft op de opperhuid.
Er ontstaat zo meer ruimte in het gebied van de onderhuid, waar allerlei bloed- en lymfevaatjes liggen. Door nu gebruik te maken van verschillende tape technieken, kunnen diverse effecten bereikt worden.

Na weefseltrauma reageert het weefsel met een ontstekingsreactie.
Er ontstaat een lokale zwelling welke een drukverhoging geeft op het omringende weefsel.
Door deze drukverhoging wordt de bloedcirculatie verstoord en de lymfeafvoer belemmerd, waardoor de druk op de pijnsensoren toeneemt.
De liftende werking van de CureTape geeft een onmiddellijke drukvermindering, waardoor de bloedcirculatie en de lymfeafvoer weer worden hersteld.
De druk op de pijnsensoren neemt af, de ervaren pijn vermindert onmiddellijk. Automatisch maakt dat een meer natuurlijk bewegingspatroon mogelijk.
Het natuurlijk bewegen wordt ondersteund, waardoor het lichaamseigen herstelproces wordt geactiveerd.
Anders gezegd, CureTape ondersteunt precies dat, wat het lichaam onder optimale omstandigheden zelf zou doen.

De anti allergische, ventilerende en huidvriendelijke eigenschappen van de benodigde CureTape zorgen ervoor dat de tape langere tijd achter elkaar gedragen kan worden.
Er is zo een 24-uur per dag behandeling mogelijk, waardoor het herstel na weefseltrauma veel sneller kan verlopen.

Samenvattend kunnen de effecten als volgt ingedeeld worden:

• spierfunctie verbeteren door tonusregulatie
• belemmeringen in bloedcirculatie en lymfeafvoer opheffen (vocht en bloeduitstorting)
• pijndemping
• ondersteunen gewrichtsfunctie, door:
- stimuleren van bewegingsgevoel
- correcties van de bewegings-richting (houdingscorrectie)
- vergroten van de stabiliteit