Title Image

Schoolscreening

Schoolscreening

Column van Sjaco Jordens uit Het Kontakt van 15-03-2016

Een paar weken geleden kreeg ik een t-shirt cadeau van een moeder waarvan ik haar baby van 11 maanden had behandeld. Vanaf de geboorte af had haar zoontje nog geen nacht doorgeslapen. Achterop het gekregen t-shirt stond: HELD. Ja ik was de held van het gezin want Olaf, de baby, had na behandeld te zijn voor zijn nekje wel doorgeslapen. En je weet als een kind slaapt, slaapt de moeder. En als de moeder slaapt, is het hele gezin blij! Hoe het komt dat een baby onrustig is, niet slaapt of zich op de één of andere manier niet goed ontwikkelt door een stoornis in de nek, valt te lezen op onze website of die van het EWMM. Olaf en zijn moeder waren er ieder geval mee geholpen. Doordat niet alle baby’s het geluk hebben dat ze op korte termijn behandeld worden aan nekklachten (HCFS, voorheen Kiss/Kidd) en op een andere manier doorontwikkelen, is de schoolscreening ontstaan. Op school moet er gepresteerd worden en val je als kind snel uit de boot en wordt je in een hokje gestopt. Een kind is alleen bewust van het lichaam dat hij kent van zijn geboorte dus weet niet beter dat alles ‘moeizaam’ gaat, of dat zelfs iets doen gepaard gaat met hoofdpijn. Op school komen deze klachten naar voren en weten ouders en leerkrachten geen oplossing. De schoolscreening biedt uitkomst. Sinds 2005 voeren wij deze screening (gratis) uit op scholen en zijn de resultaten verbluffend goed. Zowel leerkrachten en ouders zijn verrast over de vooruitgang die hun ’probleemkinderen’ maken. Het (leren)schrijven gaat beter, het lezen en rekenen gaat vooruit. Bij sommigen verbetert de spraak-en taalontwikkeling. Er zijn kinderen die van een verlegen kind in de klas uitgroeien tot de sfeermaker. De behandelingen die gegeven worden zijn voorwaardescheppend voor een goede ontwikkeling en helpen om de behandeldoelen bij bijvoorbeeld kinderfysiotherapie of logopedie sneller te behalen.

Natuurlijk zijn er collega’s fysiotherapie binnen Krimpen die zich negatief zich uitlaten over deze manier van behandelen. Zonder hierin opgeleid te zijn menen zij een ‘juist’ advies te kunnen geven aan ‘onwetende’ ouders. Niet beseffend dat dit ‘onwetende’ advies, ‘juist’ verstrekkende gevolgen kan hebben voor de ontwikkeling van een kind.
Olaf, het babytje kom ik wellicht tegen in de klas over een paar jaar, maar hij zal dan wel goed in zijn vel zitten. Mooi he?!