Title Image

Kindertherapie

Kindertherapie

Column van Sjaco Jordens in Het Kontakt van 20-02-2018

Regelmatig krijgen we een telefoontje van een bezorgde ouder. Problemen op school met zoon of dochter. Of wij er raad mee weten? En dat weten wij. Sinds enkele jaren hebben we een Kindertherapeute werkzaam in het JFMC. Ze boekt zeer goede resultaten. Zo goed dat het een reden is om haar weer eens in het zonnetje te zetten.

Hanneke van Bergen van der Grijp is holistisch Kindertherapeute en heeft een eigen praktijk Oli4kids.(www.oli4kids.nl)

De vragen die gesteld worden zijn heel divers: kinderen die zich ontwikkelen vanuit een motorische belemmering zoals bijvoorbeeld Ilse. Ilse mist zelfvertrouwen. Ilse was bij de geboorte bestempeld als ‘huilbaby’. Tijdens haar geboorte ontwikkelden zich zulke grote krachten en hoge snelheid dat zij geblesseerd ter wereld kwam. Ze ging overstrekken. Haar ontwikkeling verliep hierdoor met horten en stoten. Vooral met stoten want zij viel vaak. Ilse was onhandig en werd door haar moeder vaak lomp genoemd. Of een ‘houten Klaas’. Het leren fietsen en leren zwemmen duurde langer dan gemiddeld. Andere kinderen waren altijd sneller en beter. Ilse werd hierdoor verlegen en onzeker en bleef in de klas liever op de achtergrond. En werd ze met enige regelmaat gepest. Met die onzekerheid kan Hanneke de Kindertherapeute Ilse goed helpen. Ze gaat met Ilse een weerbaarheidstraject aan waarbij er in een behandelkamer maar ook in een groep gewerkt wordt aan haar zelfvertrouwen.

Dan Jim. Jim had ook last van onzekerheid. Maar die loste dat anders op: na schooltijd maakte hij altijd slachtoffers op het schoolplein, met pesten. Zijn onzekerheid overtrof hij met de strategie: de aanval is de beste verdediging. Ook hier wist Hanneke raad mee!

Hanneke ging met Jim en zijn ouders aan de slag. Door te boetseren, te tekenen en het spelen van een rollenspel leerde Jim zijn gevoelens te herkennen en hier goed mee om te gaan. Muziek bleek voor Jim een uitstekende uitlaatklep te zijn! Hanneke bekeek de verschillende rolpatronen in het gezin en naar omgevingsfactoren waarom Jim zich zo agressief uitte. Een gesprek met de leerkracht werd door Hanneke met de ouders voorbereid. Ook hierdoor kon de leerkracht met Jim’s zijn ‘gebruiksaanwijzing’ overweg. Zowel de ouders en de leerkracht kregen handvatten en zaten als het ware op één lijn. Na enkele sessies veranderde Jim’s gedrag. Hierdoor kwam hij op school goed mee, kreeg meer vriendjes en ging hij uiteindelijk op gitaarles. Mooi he?!