Kindertherapeut
Column van Sjaco Jordens in het Kontakt van 19-05-2015
Paul had pech. Tijdens zijn geboorte ontwikkelden zich zulke grote krachten en hoge snelheid dat hij geblesseerd ter wereld kwam. De wervels in zijn nek waren overbelast en dat zorgde voor spierspanning en een strekreflex waardoor Paul ging overstrekken. Paul had als baby de pech dat er niet grondig naar gekeken werd door een manueeltherapeut. Zijn ontwikkeling verliep hierdoor met horten en stoten. Vooral met stoten want hij viel vaak. Paul was onhandig en werd door zijn moeder vaak lomp genoemd. Of een ‘houten Klaas’. Het leren fietsen en leren zwemmen duurde langer dan gemiddeld. Andere kinderen waren altijd sneller en beter. Paul werd hierdoor verlegen en onzeker en bleef in de klas liever op de achtergrond. Paul had de pech dat zijn leraar op school geen geduld had en zeker niet de relatie legde met de nekfunctiestoornissen. En hoewel zijn moeder wel het idee had dat er iets aan de hand moest zijn, had zij de pech dat ze niet bij het juiste adres terecht kwam. Inmiddels was pechvogel Paul al zover dat leren schrijven, rekenen en lezen met veel inzet en bijlessen gepaard gingen.
Dit veranderde toen Paul onderzocht werd door het Kindercarrousel, van het Kind en Jeugd Team.
Door verscheidene disciplines werd hij nagekeken en daaruit volgde een vrijblijvend advies. Paul kwam terecht bij de Kinder- manueeltherapeut . Deze herstelde de nekwervelfunctie en de kinderfysiotherapeut stimuleerde zijn lichamelijke ontwikkeling. Paul ging op veel vlakken vooruit, maar hij was niet in balans. Na schooltijd maakte hij altijd slachtoffers op het schoolplein, met pesten. Zijn onzekerheid overtrof hij met de strategie: de aanval is de beste verdediging. Nu had Paul voor één keer wel geluk. Hij kwam via het Kindercarrousel terecht bij Hanneke, de Kindertherapeute. Hanneke ging met Paul en zijn ouders aan de slag. Door te boetseren, te tekenen en het spelen van een rollenspel leerde Paul zijn gevoelens te herkennen en hier goed mee om te gaan. Hanneke bekeek de verschillende rolpatronen in het gezin en naar omgevingsfactoren waarom Paul zich zo agressief uitte. Een gesprek met de leerkracht werd door Hanneke met de ouders voorbereid. Na enkele sessies veranderde Paul’s gedrag. Hierdoor kwam hij op school goed mee, kreeg meer vriendjes en ging hij op korfbal. Naast de vooruitgang in zijn motorische ontwikkeling, was Paul sociaal- emotioneel meer in balans gekomen! Mooi he?!
Hanneke van Bergen van der Grijp is holistisch Kindertherapeute en heeft een eigen praktijk Oli4kids.(http:// www.oli4kids.nl) en is ook werkzaam in het dorp.