Inhaalzorg
We zijn inmiddels weer fysiotherapeutisch opgestart. Interessant is te zien wat de behandelloze weken hebben opgeleverd. De zorgverzekeraars gaan ervan uit dat er in de komende maanden sprake is van ‘inhaalzorg’. Want stelt Zorgverzekeraars Nederland: later dit jaar, als de corona crisis onder controle is en de fysiotherapeuten hun normale omzet weer kunnen halen, zullen ze een deel van de zorg die nu wegvalt proberen in te halen. Omdat de zorgverzekeraars een bijdrage geven waar nog geen zorg tegenover staat, krijgen de fysiotherapeuten straks een lager percentage vergoed van de inhaalzorg.
Wat zien de zorgverzekeraars als inhaalzorg? Zij zien de behandelingen per maand boven een maandgemiddelde van 2019 als inhaalzorg. Dat maandgemiddelde van 2019 is lager dan normaal de drukke maanden vanaf september tot december. U snapt dat het een sigaar is uit eigen doos en dat de fysiotherapeuten eigenlijk niet echt hiermee geholpen worden.
Bestaat er eigenlijk wel inhaalzorg? Kun je zorg inhalen? Een lichamelijke klacht, de laatste keer behandeld in maart eventjes in augustus inhalen door extra te behandelen? Nee natuurlijk niet!
Wat zien we wel na deze behandelloze weken: mensen zijn nog steeds voorzichtig om langs te komen in verband met het risico van besmetting. Terecht. We zien ook dat veel mensen de afgelopen weken hersteld zijn van hun klachten. De rust heeft ze duidelijk goed gedaan! Dan is er een groep mensen waarbij de uitgestelde behandeling inderdaad heeft geleid tot meer klachten. De patiënten waarvan die behandelingen weer opgestart worden, staan te springen van geluk en zijn blij ons weer te zien! De behandeltrajecten worden weer op de rit gezet.
Zo ook een complex behandeltraject van een meneer die onder behandeling is bij de acupuncturiste. Deze vermoedt dat er wel wat meer invloeden zijn en bespreekt dit in het intercollegiaal overleg. Deze meneer is goed geholpen en wordt met het oog op de toekomst ook preventief geholpen.
Zijn reactie via een berichtje: “Dank je voor het intercollegiale consult. Dat waardeer ik enorm! Bij de specialist voelde ik mij als een auto die voor een APK komt. Meten, nieuwe pillen, nog een keer meten, doorverwijzen en klaar. Hoe super is het dan dat er een ander Centrum is met zoveel meer motivatie en aandacht om de goede dingen te doen? En laat ik mijn eigen vraag maar eens beantwoorden: dat is heel erg super!”
Mooi he?!