Hard Pijn

Column van Sjaco Jordens in Het Kontakt van 21-05-2019

Pasen 2018. Paniek in de tent. Frans krijgt intense pijn op zijn borstbeen en voelt zich niet lekker worden. Frans is een energieke pensionada van 75, en heeft normaal een beresterke conditie door het vele fietsen en wandelen. Nu heeft hij het niet naar zijn zin. Zijn vriendin heeft 112 gebeld en in ‘no time’ ligt hij aan alle toeters en bellen. De artsen onderzoeken Frans grondig maar vinden eigenlijk geen levensbedreigende afwijkingen. Hierdoor is hij na een paar uur weer thuis. Hij maakt zich niet alleen ongerust, de hele familie denkt mee. Hoewel de pijn aan de borst is weggezakt is het niet weg. Na een week komt dezelfde pijn in alle hevigheid weer terug. Ook nu wordt Frans per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. De toeters en bellen laten nu ook niet veel anders zien dan de week ervoor. Toch krijgt hij van de cardioloog de standaard medicatie voorgeschreven: bloedverdunners, betablokkers en cholesterolverlagers. De weken erna voelt Frans zich een ‘hartpatiënt’. Geen energie en vaak buiten adem, niet meer in staat om te sporten. Bij een familiebezoek wordt per toeval ontdekt dat de meest hevige pijn op te wekken is door tussen de verbinding tussen ribben en borstbeen te drukken. De diagnose wordt bevestigd bij een bezoek aan de huisarts. In overleg met de cardioloog wordt ook de medicatie afgebouwd.

Opvallend aan Frans is altijd al zijn ‘voorovergebogen’ houding. Frans heeft een ingevallen borstbeen. Dit zou goed een oorzaak kunnen zijn voor de borstklachten. Frans gaat naar de osteopaat en die behandelt hem voor deze klachten. Verder let hij op om goed rechtop te lopen en ook rechtop te zitten. Hij gaat goed vooruit en de zorgen verdwijnen als wolken voor de zon.

Een jaar later, mei 2019. Telefoon. De klachten zijn weer terug in alle hevigheid. Nu wordt 112 niet gebeld maar wordt er meteen aan een behandeling gedacht als een jaar eerder. Maar het borstbeen is niet zo pijnlijk als het jaar ervoor. Wel bij het middenrif doet het extreem zeer. Gelukkig wordt er niet getwijfeld en een echografisch onderzoek wordt uitgevoerd. Daarop is te zien dat de buikwand bij het in- en uitademen over het borstbeen beweegt en ‘geprikt’ wordt door het uiterste puntje hiervan. Frans herkent de pijn als er op dat gebied gedrukt wordt. Een doorverwijzing voor nader onderzoek is gemaakt. Gerust verlaat Frans de praktijk. Mooi he?!