Column van Sjaco Jordens in Het Kontakt van 15-05-2018

Dat een bezoek aan de fysiotherapeut zinnig is dat weten inmiddels veel mensen. Dat een bezoek aan de fysiotherapeut kan leiden tot een ander inzicht zien we ook dagelijks in de praktijk.

Precies in de nacht van 1 april krijgt de gepensioneerde Frans een vreselijk kramp op de borst. Hij is zweterig van de pijn. Midden in de nacht belandt hij in het ziekenhuis waar allerlei tests worden uitgevoerd om te kijken of er sprake is van een hartklacht. Omdat er niets gevonden wordt, gaat hij weer naar huis. Eenmaal thuis merkt Frans wel dat de pijn op de borst voelbaar blijft. Binnen 10 dagen komt dezelfde pijn weer opzetten. Weer een opname in een ander ziekenhuis bevestigt wat al eerder is geconstateerd: geen hartfalen. Omdat het geen spoed is, zal er een afspraak met de cardioloog 3 weken later gepland worden. In die tussentijd komt er weer een aanval, 112 wordt gebeld en deze zet in op een beleid gericht op een hartaanval. Eenmaal in het ziekenhuis blijven alle onderzoeken aantonen dat daar geen sprake van is. De cardioloog besluit later tijdens het consult het vaste pakket aan hartmedicatie voor te schrijven om het hart tijdelijk wat rust te geven. Frans neemt zijn medicijnen maar de pijn neemt niet af en de vermoeidheid blijft. Daarnaast raakt Frans na een aantal weken wel gestrest van de onzekerheid. Niemand is er gerust op want de oorzaak voor de pijn is niet gevonden. De oorzaak wordt gevonden bij de fysiotherapeut. De fysiotherapeut legt alle onderzoeksresultaten bij elkaar, doet voor het eerst(!) een lichamelijk onderzoek op de rug en borst. De herkenbare pijn wordt gevonden in de verbinding van de ribben en het borstbeen. Het zachte kraakbeen is in een ontstekingsfase en bij aanraken krimpt Frans in elkaar van de pijn. Het lijkt op het Syndroom van Tietze. De klachten kunnen overeenkomen met verschijnselen bij hartklachten. Juist omdat dit al drie keer is uitgesloten en omdat de pijn herkenbaar is, ontstaat er een vermoeden. Toevallig heeft Frans die middag van de ‘ontdekking’ een afspraak bij zijn huisarts. De huisarts neemt alles nog eens heel zorgvuldig door. Alle onderzoeken, bloedwaarden en medicatie worden onder de loep genomen. Voorzichtig bevestigt de huisarts ook het Syndroom van Tietze. De hartmedicatie wordt deels aangepast, deels gestopt. Een letterlijke opluchting zorgt voor verlichting. Een paar dagen later is Frans bij de fysio voor behandeling en voelt zich al een stuk beter. Mooi he?!