Fysiotherapie: een medisch contactberoep in coronatijd

Wat leven we in bijzondere tijden. Zowel in privé als werk moeten we ons aanpassen en zoeken we naar alternatieven voor onze ‘normale activiteiten’.

Als fysiotherapeut en manueel therapeut val ik onder de zogeheten ‘medische contactberoepen’.
Fysiek contact is op dit moment voor onze beroepsgroep weer toegestaan, in tegenstelling tot de eerste lockdown in maart en april 2020.
Dit fysieke contact maakt ons beroep juist zo bijzonder: we laten mensen ervaren dat bewegen (weer) pijnvrij kan, bewegingen worden ingestuurd waar gewrichten niet meer soepel bewegen en we helpen om het ‘bewegingsgevoel’ weer terug te vinden.
Fysiek contact leert mensen waar de pijn gevoeld wordt en hoe deze beïnvloed kan worden.  Daarnaast zorgt fysiek contact voor steun of ondersteuning, het kan bemoedigend en helend werken. Denk hierbij aan:  ‘een hand op de schouder’ of meer praktisch: begeleiding bij het goed uitvoeren van een beweging, mobiliseren, manipulaties en massage.

Wat ons vak zo mooi maakt is dat we uit een palet van tools kunnen kiezen om mensen te helpen bij hun ‘gezondheidsprobleem’. Fysio- en manueel therapeuten gebruiken ook ‘niet fysieke tools’, namelijk:  ‘informeren en adviseren’ (coachen en begeleiden).
De coachende rol is van belang als mensen herstel belemmerend gedrag vertonen. Gedrag wat er voor zorgt dat iemand ondanks verschillende ‘fysieke behandelingen’ niet kan herstellen. Mensen hebben een grotere rol in het herstel dan ze in eerste instantie zelf denken. Deze rol moet soms onder woorden gebracht worden en hierbij kunnen fysiotherapeuten helpen. We sturen bij waar nodig en door middel van oefentherapie activeren we mensen om op een verantwoorde manier meer in beweging te komen.
Zo motiveren en stimuleren we mensen om bewegen vol te houden en dagen hen uit om grenzen te verleggen. Gelukkig zijn er vaak meer dingen mogelijk dan iemand met pijnklachten in eerste instantie verwacht.

Tijdens de eerste lockdown kon er alleen gebruik worden gemaakt van de coachende rol als fysiotherapeut. Via een videoverbinding werd er elke week getraind met een groepje tieners met scoliose (scheve rug). Ik heb videocontact gehad met een dame die last van rugpijn had. Ik gaf haar advies en begeleiding zodat oefeningen goed uitgevoerd werden. D.m.v. een telefonisch consult sprak ik elke week een dame die een gebroken onderbeen had waarvan ze revaliderende was.
De benoemde alternatieven waren een mooie uitkomst in de periode maart en april vorig jaar. Echter bleken er ook veel patiënten te zijn die hun geplande behandeling liever wilden uitstellen.
Zij beseften blijkbaar ook dat een behandeling/het consult beter tot zijn recht komt als er een reallife ontmoeting is.
Met een streng deurbeleid en het naleven van de geldende regels rondom het coronavirus kunnen we mensen gelukkig weer fysiek behandelen.

Met vriendelijke groet,

Manueel therapeut Wouter van Bruggen

Meer te lezen over herstelzorg na covid 19: https://www.zorginstituutnederland.nl/Verzekerde+zorg/paramedische-herstelzorg-na-covid-19